Yener KARADENİZ
Salgın ile başlayan tedarik zincirindeki değişim, son devirde artan siyasi tansiyon niçiniyle hızlandı. Yaklaşık 500 milyar dolarlık bedele sahip olan dünya hazır giysi dalı ihracatından yüzde 30’dan fazla hisse alan Çin’in Tayvan’a yönelik taarruz ihtimali, tedarikinin kıymet kısmını bu ülkeden karşılayan dev markaların sonucunı gözden geçirmesine yol açtı. Başta Lacoste ve Hugo Boss olmak üzere orta üst segment biroldukça markanın, 2023 prestijiyle Çin’deki tedarikini sonlandıracağı konuşuluyor.
Hugo Boss’un en büyük üretim tesisinin bulunduğu Türkiye’deki yöneticiler, Almanya’daki merkezi ziyaret etti. Kelam konusu karar Türk yöneticilere iletildi ve bundan daha sonraki periyotta Türkiye’de üretime daha fazla tartı verileceği söylendi. Fransız Lacoste da hali hazırda Eren Holding paydaşlığı ile kurulan Devanlay ile muhakkak bölgelerdeki üretimin bir kısmını Türkiye’den karşılıyor. Fransa’daki merkez sıkı bir görüşme trafiği yürütülüyor. Hugo Boss’un İzmir’de üretim tesisinde geçen yıldan bu yana genişleme çalışmaları devam ediyor. Hugo Boss Dokumacılık Sanayi Genel Müdürü Arif Kaya’nın daha evvel yaptığı açıklamalarnda salgın ile bir arada Türkiye’ye değerli oranda sipariş kayması yaşanıyor. İzmir’deki tesis Hugo Boss küresel yapılanması ortasında yüzde 35’lik hisseye sahip ve bu oran kısa vadede yüzde 40’a çıkacak. Şirketin küresel sitesinde yer alan bilgiye göre ise markanın hali hazırda en büyüğü Türkiye’de olmak üzere Almanya, Polonya ve İtalya’da kendi üretim tesisi bulunuyor. Şirket, üretimin değerli bir kısmını da dünyanın farklı bölgelerindeki tedarikçilerden sağlıyor. Bunun için de hali hazırda birfazlaca Türk firma ile görüşmeler yürütülüyor. Lacoste ise 2021’de yayınladığı tedarikçi listesine göre 225’i direkt olmak üzere 481 tedarikçi ile çalışıyor. Tedarikçi sayısına bakılırsa 92 adetle Çin birinci sırada yer alırken, onu 44 tedarikçi ile Türkiye takip ediyor. Son devirde bu sayının Türkiye lehine değiştiği tabir ediliyor.
Görüşmeler yürütülüyor
Aralarında Hugo Boss’un da yer aldığı biroldukça lüks markanın tedarikçilerinden biri olan Biray Kumaş’ın İdare Heyeti Lideri Gökmen Aydınlı, Çin-Tayvan tansiyonu sebebi ile orta üst segment biroldukça markanın önümüzdeki yıl prestiji ile ülkedeki üretimini sonlandırma sonucu aldığını söylemiş oldu. Aydınlı, “Bu usul kararlar, coğrafik pozisyonunun da avantajı yardımıyla Türkiye’nin öne çıkmasını sağlıyor. Lakin bu biçimde büyük markalara hizmet verebilecek şirket sayısı Türkiye’de ne yazık ki bir elin parmaklarını geçmez bir daha de şu an birfazlaca şirket ile görüşmeler yürütülüyor” dedi. Türkiye Giysi Sanayicileri Derneği (TGSD) Lideri Ramazan Kaya, Hugo Boss’un İzmir’deki yatırımlarını artırma sonucunın da bu adımda tesirli olduğunu kaydetti. Üretim yapmak ile ilgili markanın kendilerine de geldiğini kaydeden Kaya, “Şirket, Çin’deki üretimin kıymetli bir kısmını Türkiye’ye çekti, çekmeye de devam ediyor. Lacoste ile de çalışmaya başladık. Geçen hafta da Fransa’daki merkezine gittik, görüşmelerimiz vardı. Marka önemli bir biçimde Türkiye’ye dönüyor. Lacoste Avrupa olarak şirket, üretim üssü olma noktasında önümüzdeki devirlerde Türkiye’yi daha fazla kullanacak” tabirlerini kullandı.
“Bu gereksinimleri karşılamak zor”
Hugo Boss ve Lacoste’un yanı sıra öbür birfazlaca markanın da Çin’deki alımları azaltmaya, Türkiye’den ise artırmaya yönelik emsal kararlar aldığına yönelik duyumlarını paylaşan TOBB Hazırgiyim ve Konfeksiyon Meclisi Lideri Onur Fayat da “Bu markalar içinde daha evvel Türkiye’den alım yapmayanlar da bulunuyor. Bu gereksinimleri bizim ne derece karşılayabileceğimiz değerli bir soru işareti. Zira onların beklentileri Çin’deki fiyat kategorisinde Türkiye’de üretim yaptırmak. O da epey mümkün değil. Evvel yüzde 10-15 ile başlıyorlar. Baktılar ki bir biçimde bu maliyetleri satışları karşılıyor daha sonrasında alımları artırmaya çalışıyorlar. Yani bu markalar savaş ihtimaline karşı bize dönüş yapsalar bile karşılık buluyorlar mı kısmı biraz tartışmaya açık. Uğraşıyoruz ancak ne kadar hisse alacağız emin değilim” açıklamasında bulundu.
Salgın ile başlayan tedarik zincirindeki değişim, son devirde artan siyasi tansiyon niçiniyle hızlandı. Yaklaşık 500 milyar dolarlık bedele sahip olan dünya hazır giysi dalı ihracatından yüzde 30’dan fazla hisse alan Çin’in Tayvan’a yönelik taarruz ihtimali, tedarikinin kıymet kısmını bu ülkeden karşılayan dev markaların sonucunı gözden geçirmesine yol açtı. Başta Lacoste ve Hugo Boss olmak üzere orta üst segment biroldukça markanın, 2023 prestijiyle Çin’deki tedarikini sonlandıracağı konuşuluyor.
Hugo Boss’un en büyük üretim tesisinin bulunduğu Türkiye’deki yöneticiler, Almanya’daki merkezi ziyaret etti. Kelam konusu karar Türk yöneticilere iletildi ve bundan daha sonraki periyotta Türkiye’de üretime daha fazla tartı verileceği söylendi. Fransız Lacoste da hali hazırda Eren Holding paydaşlığı ile kurulan Devanlay ile muhakkak bölgelerdeki üretimin bir kısmını Türkiye’den karşılıyor. Fransa’daki merkez sıkı bir görüşme trafiği yürütülüyor. Hugo Boss’un İzmir’de üretim tesisinde geçen yıldan bu yana genişleme çalışmaları devam ediyor. Hugo Boss Dokumacılık Sanayi Genel Müdürü Arif Kaya’nın daha evvel yaptığı açıklamalarnda salgın ile bir arada Türkiye’ye değerli oranda sipariş kayması yaşanıyor. İzmir’deki tesis Hugo Boss küresel yapılanması ortasında yüzde 35’lik hisseye sahip ve bu oran kısa vadede yüzde 40’a çıkacak. Şirketin küresel sitesinde yer alan bilgiye göre ise markanın hali hazırda en büyüğü Türkiye’de olmak üzere Almanya, Polonya ve İtalya’da kendi üretim tesisi bulunuyor. Şirket, üretimin değerli bir kısmını da dünyanın farklı bölgelerindeki tedarikçilerden sağlıyor. Bunun için de hali hazırda birfazlaca Türk firma ile görüşmeler yürütülüyor. Lacoste ise 2021’de yayınladığı tedarikçi listesine göre 225’i direkt olmak üzere 481 tedarikçi ile çalışıyor. Tedarikçi sayısına bakılırsa 92 adetle Çin birinci sırada yer alırken, onu 44 tedarikçi ile Türkiye takip ediyor. Son devirde bu sayının Türkiye lehine değiştiği tabir ediliyor.
Görüşmeler yürütülüyor
Aralarında Hugo Boss’un da yer aldığı biroldukça lüks markanın tedarikçilerinden biri olan Biray Kumaş’ın İdare Heyeti Lideri Gökmen Aydınlı, Çin-Tayvan tansiyonu sebebi ile orta üst segment biroldukça markanın önümüzdeki yıl prestiji ile ülkedeki üretimini sonlandırma sonucu aldığını söylemiş oldu. Aydınlı, “Bu usul kararlar, coğrafik pozisyonunun da avantajı yardımıyla Türkiye’nin öne çıkmasını sağlıyor. Lakin bu biçimde büyük markalara hizmet verebilecek şirket sayısı Türkiye’de ne yazık ki bir elin parmaklarını geçmez bir daha de şu an birfazlaca şirket ile görüşmeler yürütülüyor” dedi. Türkiye Giysi Sanayicileri Derneği (TGSD) Lideri Ramazan Kaya, Hugo Boss’un İzmir’deki yatırımlarını artırma sonucunın da bu adımda tesirli olduğunu kaydetti. Üretim yapmak ile ilgili markanın kendilerine de geldiğini kaydeden Kaya, “Şirket, Çin’deki üretimin kıymetli bir kısmını Türkiye’ye çekti, çekmeye de devam ediyor. Lacoste ile de çalışmaya başladık. Geçen hafta da Fransa’daki merkezine gittik, görüşmelerimiz vardı. Marka önemli bir biçimde Türkiye’ye dönüyor. Lacoste Avrupa olarak şirket, üretim üssü olma noktasında önümüzdeki devirlerde Türkiye’yi daha fazla kullanacak” tabirlerini kullandı.
“Bu gereksinimleri karşılamak zor”
Hugo Boss ve Lacoste’un yanı sıra öbür birfazlaca markanın da Çin’deki alımları azaltmaya, Türkiye’den ise artırmaya yönelik emsal kararlar aldığına yönelik duyumlarını paylaşan TOBB Hazırgiyim ve Konfeksiyon Meclisi Lideri Onur Fayat da “Bu markalar içinde daha evvel Türkiye’den alım yapmayanlar da bulunuyor. Bu gereksinimleri bizim ne derece karşılayabileceğimiz değerli bir soru işareti. Zira onların beklentileri Çin’deki fiyat kategorisinde Türkiye’de üretim yaptırmak. O da epey mümkün değil. Evvel yüzde 10-15 ile başlıyorlar. Baktılar ki bir biçimde bu maliyetleri satışları karşılıyor daha sonrasında alımları artırmaya çalışıyorlar. Yani bu markalar savaş ihtimaline karşı bize dönüş yapsalar bile karşılık buluyorlar mı kısmı biraz tartışmaya açık. Uğraşıyoruz ancak ne kadar hisse alacağız emin değilim” açıklamasında bulundu.